LINKI KODUJEMY W BBCODE URL !
Niestosowanie bbcode wiążę się z przeniesieniem tematu do kosza, bez wcześniejszego upomnienia

Kod: Zaznacz cały

[URL]LINK[/URL]

ROZPOŁAWIANIE SILNIKA derbi by: piekarek & kamil.balik

#1
Siemanoo, siedząc już dłuższy czas w mechanice Sendy miałem okazje już rozpołowić nie tylko swój silnik.
Z racji tego że na moim ulubionym forum dotyczącym Derbi nie było jeszcze poradnika związanego z wymianą wału łożysk i wszystkim co się z tym wiąże razem z Balikiem postanowiliśmy coś takiego stworzyć. Z góry zaznaczam że miał być to mega dokładny poradnik i tydzień temu przy składaniu silnika z części pierwszych mieliśmy ponad 150 fotek, wyjmowanie z ramy rozpolowienie, wyjecie skrzyni, składanie skrzyni, wymiana łożysk simeringów dosłownie wszystko niestety fotki przepadły, jednak dysponuje skromnym zbiorem fotek z moich prac przy derbiku z zeszłych wakacji i postanowiłem mimo wszystko wykonać tutorial. Mam nadzieję że udało mi się opisać to wszystko najdokładniej (haha i te moje boskie opisy zdjęć wykonane w paincie) i jak najjaśniej tak żeby każdy to skumał.

Zapraszam do lektury :D

Pierwszą czynnością jest oczywiście spuszczenie oleju z silnika. odkręcamy dwie śruby spustowe pod silnikiem i w dolnym rogu pokrywy sprzęgła. następnie spuszczamy płyn z układu chłodzenia, odczepiamy wszystkie linki, zdejmujemy łańcuch, odpinamy zapłon, odkręcamy wydech i wyjmujemy gaźnik. Potem odkręcamy mocowania silnika, polecam zacząć od postawienia motoru na krześle lub jakimś stojaku. Następnie odkręcamy mocowanie wspólne z wachaczem potem następne dwa i wyjmujemy engine z ramy.
Obrazek
odkrecamy głowicę zdejmujemy cylek tłok.
Obrazek
potem odkręcamy króciec i wyjmujemy membrany. wszystkie czynności wykonane dotychczas można z powodzeniem robić mając jeszcze silnik w ramie (tak jak na foto):
Obrazek
a w przypadku jeśli nie był NIGDY rozpoławiany lepiej niech narazie znajduje się on w ramie. odkręcamy pokrywę sprzęgła. wyjmujemy mechanizm kopniaka i odkręcamy 5 sprezynek sprzegla. wyjmujemy pokrywe kosza a nastepnie tarcze i przekładki. odkręcamy kosz sprzęglą kluczem pneumatycznym. po całkowitym zdjęciu sprzęgła i wypchnięciu mechanizmu na którym znajduje się kopniak, naszym oczom ukazuje się taki widok:
Obrazek
tak jak opisałem gwiazdka musi być ustawiona wcięciem do tego ramienia na sprężynce. silnik rozkładamy po wcześniejszym ustawieniu go na luzie.
jeśli silnika nigdy nie robiliśmy MOŻE ale nie musi zdarzyć się problem z zębatką zdawczą która poprostu może przysporzyć problemów tym że cięzko schodzi jednak rzadko się to zdarza. w większości przypadków wystarczy zwykły ściągacz dwu lub trzy ramienny i problem z bani :D

następnie odkręcamy śruby trzymające kartery:
Obrazek
potem tam gdzie są mocowania silnika z wachaczem i z przodu możemy przyłożyć śrubokręt i lekko go wbijając zobaczymy jak rozchodzą się powolutku kartery:
Obrazek
potem wbijamy coś grubszego w miejscach mocowań. nigdy nie wbijajcie nic gdzie indziej gdyż później może się okazać że kartery nie będą szczelne. trzymając kciukiem wałek zdawczy skrzyni biegów zdejmujemy karter od str. zapłonu i mamy coś takiego (no moze byc troche brudniej bo tutaj mamy wersję wyczyszczoną :D ) :
Obrazek
jeśli wyjmujemy skrzynię zdejmujemy wodziki i JEDNYM RUCHEM trzymając rękoma oba wałki z zębatkami wyciągamy przekładnie uważając by nic się nie rozsypało. montaż wygląda podobnie również trzymając całą skrzynie obydwoma rękoma wsadzamy ją w karter. potem ustawiamy wodziki. pamiętajmy jednak o podkładkach by znajdowaly się na swoich miejscach :!: DOSKONALE WIDAĆ TO NA TYM FILMIKU: http://www.youtube.com/watch?v=j0GYeYcI ... re=related

zresztą ta sama metoda opisana jest w książeczce od derbi, miałem to w pdf'ie gdzieś na kompie jak znajde to wrzuce :D
Obrazek
UWAGA poprawnie złożoną skrzynie na biegu neutralnym można poznać po tym że kręcąc jednym wałkiem obracają się swobodnie wszystkie tryby jednak kręcąc wałkiem sprzęgłowym wałek zdawczy pozostaje nieruchomo. Pozwolę sobie załączyć filmik jakiegoś gościa

http://www.youtube.com/watch?v=9b4iGtz2 ... re=related


przy wyjętej skrzyni łatwiej będzie nam wybić łożyska wału (przedtym zdejmujemy simeringi)
poprostu bierzemy coś co ma trochę większą średnicę niż dziurka w łożysku i bijemy mocno.
Obrazek
łożyska wyszły więc czyścimy gniazda łożysk i rozgrzewamy je opalarką bądź palnikiem by łożyska łatwiej weszły na swoje miejsca. potem tylko wkładamy skrzynię pamiętając o podkładkach wsadzamy wał PRZYSTAWIAMY USZCZELKE (należy o tym pamiętać!) przesmarowywujemy ją olejem typu mixol. przykładamy drugi karter. teraz mamy dwie opcje i obie są wporzo. albo wkręcamy powoli śruby na krzyż sciągając do siebie kartery albo bierzemy młotek i karter od str. zapłony wbijamy do drugiego kartera. ważne jest aby nie walić młotkiem w wał korbowy zwłaszcza jeśli jest nowy. dokręcamy kartery do końca, wkładamy NOWE! simeringi i rozgrzewamy tym samym sposobem co gniazda łożysk zębatke zdawczą. jak już ją ładnie nagrzejemy to bierzemy ją w szczypce przykładamy do wału i przez np. klucz do świecy wbijamy ją młotkiem na wał. jak ostygnie siedzi juz dobrze.
Obrazek
potem skręcamy sprzęgło mechanizm kopki zakladamy uszczelke zakladamy dekiel, tłok cylek i reszte dupereli wszystko inne jak rozkładaliśmy składamy tak jak było. wał po złożeniu będzie się ciężko obracal (wina naprężeń powstałych w łożyskach i nowe simeringi dodatkowo zwiększają opór jednak po pierwszym odpaleniu wszystko będzie git.

Jeśli poradnik wam się podobał to sypcie plusiki również użytkownikowi kamil.balik gdyż on zmotywował mnie żebym go napisał. nasiedziałem się tu dla was przy pisaniu tego ale mam nadzieje że komuś się przyda. każdy silnik który robiłem ja ( 2 derbi jeden rometa) lub balik (skutery minarelli) działa i lata do dziś. robione było wszystko jak opisane wyżej jednak nie bierzemy odpowiedzialności jeśli ktoś popełni jakiś błąd i coś nie tak złoży. zakaz kopiowania bez mojej zgody możemy ewentualnie kogoś zaprosić do nas na forum żeby skorzystał z tego tutoriala :D PIONA! pozdrawiam, piekarek :D
Ostatnio zmieniony 29 gru 2011, o 08:14 przez piekarek, łącznie zmieniany 2 razy.
Lampa led własnej roboty by piekarek:
http://www.senda.pl/viewtopic.php?f=26&t=2810
Rozpoławianie silnika by: piekarek & kamil.balik:
http://www.senda.pl/viewtopic.php?f=26&t=7335
Derbi Senda SM (MHR 80 racing projekt) by Mati.
http://www.senda.pl/viewtopic.php?f=33&t=3433
Derbi Senda DRD PRO R by Mati.
viewtopic.php?f=34&t=14990

Re: ROZPOŁAWIANIE SILNIKA derbi by: piekarek & kamil.balik

#4
nie można rozebrać z jednej strony gdyż od strony sprzęgła jest zębatka zdawcza i niby jak bez jej zdjęcia wyjmie się wał? :D po nowym roku będe rozpoławiał jeszcze jednemu koledze silnik. Narazie niech zostanie ten poradnik taki a jak będe robił jeszcze jeden silnik porobie maxymalnie dużo fot i mniej będzie opisu a więcej zdjęc, chyba że nie będziemy robić tego silnika to niech zostanie jak jest, starałem się i myślę że poradnik się udał :D JEŚLI CHODZI O CZAS... od momentu gdy zaczynamy wyjmować silnik z ramy to jeśli mamy jakieś pojęcie o mechanice po 3,5 godziny mamy już społowiony silnik z nowym wałem i łożyskami więc generalnie w jakieś 5h można zrobić cały silnik od rozebrania do złożenia. :D
Lampa led własnej roboty by piekarek:
http://www.senda.pl/viewtopic.php?f=26&t=2810
Rozpoławianie silnika by: piekarek & kamil.balik:
http://www.senda.pl/viewtopic.php?f=26&t=7335
Derbi Senda SM (MHR 80 racing projekt) by Mati.
http://www.senda.pl/viewtopic.php?f=33&t=3433
Derbi Senda DRD PRO R by Mati.
viewtopic.php?f=34&t=14990

Re: ROZPOŁAWIANIE SILNIKA derbi by: piekarek & kamil.balik

#5
Hmmm. Oczywiscie brawa za zrobienie tego poradnika, ale musze kilka rzeczy powiedziec :
- Nie wiem po co klupac w karter zeby wszedl ? Rozgrzewamy lozyska i wkladamy w zimny wal. Zimny wal z lozyskami wkladamy w goracy karter. Potem nakladamy drugi goracy karter i ma wejsc absolutnie bez zadnych oporow, ma to byc jeden, szybki ruch
- Troche malo przejrzyscie zrobiony artykul. Rozpisales sie z tymi podkladkami, a tak naprawde przy rozpolowiania wszystkich czesci mozna popatrzec gdzie podkladki byly, a gdzie nie ...
- Gdzie zakladanie pierscieni, cylindra na tlok ? Nie wszyscy wiedza jak to zrobic ...
- Gdzie informacja o posmarowaniu olejem trybow skrzyni przed zalozeniem karterow ?
- Gdzie informacja o oryginalnych luzach montazowych ?

EDIT. Nie jestem za skladaniem silnika pokazujac zdjecia, o wiele lepiej jest nagrac film, ZDECYDOWANIE.

Re: ROZPOŁAWIANIE SILNIKA derbi by: piekarek & kamil.balik

#9
Google wynajdzie Ci jak zakładać pierścienie ;) po co, powiedz mi zmóżdżać się i pisać coś, co już ktoś w internet puścił ? bezsensowna rzecz.. Tymbardziej jest szeroka gama literatury traktująca o naprawach mechanicznych, tam można sukcesywnie odnaleźć coś, aporpo pierścieni bezproblemowo.


A tak na marginesie... w romecie pierścienie zakładałem dobre 5 razy.. ani jeden nie pękł, żadna filozofia troche pomyśleć i bez użycia siły je założy ć

Re: ROZPOŁAWIANIE SILNIKA derbi by: piekarek & kamil.balik

#13
po za tym, zakładanie tłoka cylka itd. jest już od tego poradnik na forum więc uznałem za zbędne pisanie tego. i zgadzam się że jak ktoś nie umie tłoka w cylek włożyć niech się nie zabiera za rozpoławianie. luzy montażowe itp. ? nie mam pojęcia. poradnik ten napisałem jako zwykły uczeń LO który ma zajawke na tuning swojego moto i poradnik napisałem dla takich samych gości jak ja, którzy nie są mechanikami tylko mają zajawke na tuning swojego piździka. Jesli ktoś jest mechanikiem to na co mu czytać mój poradnik? Poradzi sobie bez niego a moja praca ma jedynie ułatwić wykonanie czynności zwiazanych z rozpołowieniem karterów w derbi dla osób które lubią sobie porobić coś w motorku i co nie co ogarniają temat. :D nie było jeszcze na naszym forum takiego tutoriala więc pomyślałem że ktoś się ucieszy z tego że w końcu jest coś takiego...
Lampa led własnej roboty by piekarek:
http://www.senda.pl/viewtopic.php?f=26&t=2810
Rozpoławianie silnika by: piekarek & kamil.balik:
http://www.senda.pl/viewtopic.php?f=26&t=7335
Derbi Senda SM (MHR 80 racing projekt) by Mati.
http://www.senda.pl/viewtopic.php?f=33&t=3433
Derbi Senda DRD PRO R by Mati.
viewtopic.php?f=34&t=14990

Re: ROZPOŁAWIANIE SILNIKA derbi by: piekarek & kamil.balik

#14
Jestem specjalistą od montażu filmu, więc film byłby na poziomie ;D Tylko kurna kawałek czasu znaleźć..

Korzystałeś może z http://nokautimg3.pl/p-2d-c9-2dc9f4d316 ... 150-mm.jpg takiego urządzenia ? Albo wogole ktokolwiek ma pojęcie czy da radę takim sprzętem zdjąć zębatkę z wału ? Dysponuje właśnie takimi dwoma, ale nie jestem pewien czy warto się łapać za zmiane łozysk...

Re: ROZPOŁAWIANIE SILNIKA derbi by: piekarek & kamil.balik

#15
możesz spokojnie takim ściągaczem podjąć się zdjęcia tego ja takiim zdejmowałem już w 3 silnikach no i w sumie właśnie nim najlepiej się to robi :D
Lampa led własnej roboty by piekarek:
http://www.senda.pl/viewtopic.php?f=26&t=2810
Rozpoławianie silnika by: piekarek & kamil.balik:
http://www.senda.pl/viewtopic.php?f=26&t=7335
Derbi Senda SM (MHR 80 racing projekt) by Mati.
http://www.senda.pl/viewtopic.php?f=33&t=3433
Derbi Senda DRD PRO R by Mati.
viewtopic.php?f=34&t=14990
ODPOWIEDZ

Wróć do „Tutoriale & poradniki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość

cron